Onderhoud

In de afgelopen weken kondigden een aantal mensen van blogs die ik volg aan dat zij gingen scheiden. Natuurlijk ken ik deze mensen niet. Ik lees alleen maar zo nu en dan een stukje tekst van hun hand. En toch voelde de aankondigingen van de scheidingen als vervelend, als, ja, verdrietig. En natuurlijk, dat is ook wel logisch. Ik ken die mensen dan wel niet persoonlijk, maar ik leef wel met ze mee. Met hun dagelijkse beslommeringen, met geld, met kinderen, misschien een fotootje hier en daar.

Dus die scheidingen, daar ging ik toch over nadenken. Over hoe deze mensen ooit vol hoop en geluk aan hun leven samen zijn begonnen. Over hoe hun bruiloft zou zijn geweest. Vast hardstikke leuke, vrolijke gezellige gebeurtenissen! Misschien hadden ze een mooie jurk, een leuke dj, lekkere taart (of misschien niet, ik heb geen idee). Maar ja, dat soort dingen zijn uiteindelijk gen wondermiddelen om te zorgen dat een relatie het redt…

En ja, het deed mij ook nadenken over mijn eigen relatie. Over de relaties van de mensen om mij heen. Over hoe belangrijk het is om te investeren in een relatie. Om de vinger aan de pols te houden. Is het nog leuk? Waar kunnen we dingen verbeteren? Hoe kunnen we zorgen dat deze verbintenis niet alleen nu leuk is, maar ook later?

Het liefst zou ik naast de luchthartige posts over mooie dingen en leuke ideeen daar ook over schrijven. Over niet alleen hoe je je huwelijk goed begint, maar ook over hoe je het dagelijkse, wekelijkse, jaarlijkse onderhoud pleegt om te zorgen dat alles goed blijft. Maar dat is een stuk moeilijker. Ik heb er nou niet bepaald verstand van. Er zijn weinig leuke fotootjes met inspiratie. Geen gemakkelijke bronnen met breed toepasbaar advies. En, tsja, het is ook gewoon niet zo leuk, want we willen ook eigenlijk niet te veel nadenken over dat soort nare dingen.

Maar het zou het geen goed idee zijn om een evenredige hoeveelheid energie te stoppen in het optimaliseren van je relatie als in het optimaliseren van je huwelijksdag? Nadenken over de echt belangrijke pijlers van je relatie, praten over die zaken met je partner… Natuurlijk moet je dat niet beperken alleen tot de aanloop naar je huwelijk (na je huwelijksdag is het nog steeds belangrijk!). Maar het lijkt me zeker goed om te investeren in je relatie terwijl je nadenkt over de (fantastische! superleuke! veel vrolijkere!) dingen als locaties en schoenen.

Hmmm, goede post voor Valentijnsdag! Hihi…

11 Reacties to “Onderhoud”

  1. floortrouwtmetliefde Says:

    Ben het helemaal eens me je! Oppas is overigens een goede investering in de relatie voor stellen met jonge kinderen… En dan dus niet alleen om te gaan werken, maar voor avondjes uit!

    Als je een beetje je best doet, kun je echt wel een betrouwbaar meisje/jonge dame vinden van een jaar of 16-17 die haar huiswerk maakt (ok, tv kijkt of internet) terwijl jullie dineren (of dansen!).

    Heel veel plezier!

    groetjes Floor

  2. Zankyou Says:

    Goede blogpost, want iedereen in dit wereldje weet het maar niemand heeft het over de vele scheidingen, mogen we ook best wat aandacht aan besteden al heeft het niet het ´happy, glamour´ gehalte wat goed verkoopt…

    Maar ben het met je eens, dat het niet makkelijk is om dit via blogposts aan de kaak te stellen, wellicht een brainstorm waard!

  3. Suus Says:

    Wow, goede post! Stof tot nadenken..

  4. Evie Says:

    Komen er nog nieuwe blogs of loopt het dood? hihi..

  5. Melissa Milis Says:

    Erg mooi en openhartig …

  6. Bruid in Stijl Says:

    Goed idee. We zouden ook eens moeten schrijven over goed ruzie maken of zo. ‘Regels voor ruzie’, of zo. Ik kan meteen wel een paar 100 woorden schrijven. Getrouwd zijn is soms pure probleemoplossing. Je moet er toch volle bak voor gaan, ook al zit het tegen soms. Zullen we een verbondje sluiten om er af en toe een serieuze post in te gooien? Ik denk niet dat je een marriage counselor hoeft te zijn om af en toe iets zinnigs en inhoudelijks te schrijven over trouwen en getrouwd zijn.

  7. Renske Says:

    Je kunt een geheel verzorgde reis naar Turkije winnen met Flair! Doe mee aan de running Bride, dan krijg je sowieso een goodybag ter waarde van 150 eruo! http://www.flaironline.nl/site//Schrijf_je_nu_in_voor_de_Flair_Running_Bride_2012/list_messages/38980

  8. Inge Says:

    Wat jammer dat dit blog zo te zien wat op z’n retour is! Af en toe waai ik nog voorbij, maar ik mis de tijd van dagelijks checken!

  9. asep Says:

    dank u voor de informatie “Onderhoud”

  10. Hermine Says:

    Same same! Superjammer, want nu ik eindelijk zelf ga trouwen wil ik dolgraag jouw te gekke adresjes leren kennen. Stiekem hoop ik dat je ooit nog terugkeert ^^

  11. Arvid de Windt trouwefotograaf Says:

    Het is altijd jammer als een stel gaat trouwen, ik hoorde laatst van een bruidspaar dat ik gefotografeerd heb dat ze gescheiden zijn. Toch jammer om te horen.

Geef een reactie

